klik

Sunday 6 March 2016

Malaysia Diramalkan Akan Mengalami Gempa Bumi Besar


Berita pada hari ini mendedahkan yang Malaysia diramalkan akan mengalami gempa bumi berskala besar khususnya di Sabah. Menurut portal berita online menulis :


"Jabatan Meteorologi menjangkakan berlaku gempa bumi berskala besar melanda pantai timur Sabah iaitu di Lahad Datu berdasarkan kepada rentetan gempa yang dianggap luar biasa terjadi dalam tempoh tiga minggu berturut-turut. Timbalan Ketua Pengarah Strategik dan Teknikal Jabatan Meteorologi, Dr. Mohd. Rosidi Che Abas berkata, kali terakhir Lahad Datu mengalami gempa terbesar adalah pada tahun 1978 iaitu pada magnitud 5.8 dan ia dijangka berulang dalam skala lingkungan sama bagi siri gempa seterusnya. “Statistik gempa iaitu 3.0 sehingga 3.5 skala Ritcher yang berlaku berturut-turut dalam tempoh tiga minggu itu adalah rekod luar biasa untuk gempa bumi di Sabah dan ia disifatkan sebagai petunjuk untuk gempa lebih besar. “Kita menjangkakan gempa kuat iaitu 6.0 pada skala Rit­cher akan berlaku di Lahad Datu selepas kejadian terakhir pada tahun 1978,".


Walaupun ini cuma ramalan dan atas kajian dari pihak Jabatan Meteorologi, sama sama lah kita sebagai rakyat Malaysia khususnya orang islam sama2 berdoa semoga bumi bertuah Malaysia ini dihindari dan dijauhi daripada kejadian2 bencana alam yang tidak diingini. Sesungguhnya setiap apa yang berlaku adalah diatas qada dan qadarNya. Namun kita sebagai hamba haruslah memohon semoga dilindungi daripada perkara seperti ini berlaku di negara kita.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik