klik

Sunday 25 October 2015

PHOTOSHOP


Apakah itu Adobe Photoshop :

(Photoshop was created in 1988 by Thomas and John Knoll. Since then, it has become the de facto industry standard in raster graphics editing, such that the word "photoshop" has become a verb as in "to photoshop an image," "photoshopping," and "photoshop contest," etc. It can edit and compose raster images in multiple layers and supports masks, alpha compositing and several color models including RGB, CMYK, Lab color space (with capital L), spot color and duotone. Photoshop has vast support for graphic file formats but also uses its own PSD and PSB file formats which support all the aforementioned features. In addition to raster graphics, it has limited abilities to edit or render text, vector graphics (especially through clipping path), 3D graphics and video. Photoshop's featureset can be expanded by Photoshop plug-ins, programs developed and distributed independently of Photoshop that can run inside it and offer new or enhanced features. (sumber : Wikipedia haha))

Aku berkenalan dengan photoshop masa di tahun akhir di universiti (tahun 4 semester 7). Seorang sahabat (Arwah Saufi) yang memperkenalkan photoshop ni pada aku melalui gambar2 yang diedit dan cukup menarik. Bermula dari situlah aku berminat untuk belajar. Aku xde la pandai sangat cukup la sekadar untuk mempermudahkan kerja aku sekiranya ingin membuat sesuatu melibatkan photoshop. Contoh photo editing la..design banner ker...buat album ker...tu jer tujuan aku belajar. belajar sendiri2 jer...

Photoshop ni dah banyak membantu aku dari segi aku membantu kawan2 buat custom album ker.. bantu bos aku nak buat banner ker....dan paling best sekali membantu aku design banner kawen aku dan edit gambar kawen aku. xperlu upah org..susahkan orang...baik buat sendiri jer. Sendiri suka sendiri puas... hehehe..

Disini aku akan berkongsi sedikit apa yang aku buat dengan photoshop ini dalam hidup aku...
Alamak banyak file yang aku nak share dalam laptop daaa...sekali laptop isteri bawak balik kampung...next time aku update lagi yer...untuk pengenalan ni aku share mana yang ada jer..

Teluk Ramunia Kota Tinggi

Throwback. Vintage

Monkey Beach Penang. Topaz Lab





ni semua adalah antara gambar2 yang menjadi mangsa aku dikala aku belajar photoshop. ini semua secara manual ok. aku cakap ni sebab dizaman yang penuh dengan kecanggihan teknologi banyak software2 wujud yang kita boleh tukar secara auto.

inilah serba sedikit bagaimana aku bermula dengan photoshop sebagai salah satu hobi di masa lapang. dan syukur alhamdulillah daripada photoshop juga aku boleh menjana income sampingan.

selagi photoshop ni masih relevan dengan zaman sekarang. aku akan terus menggunakannya sebagai medium untuk memudahkan kerja aku. setakat in sahaja dahulu. adios

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik