klik

Saturday 19 December 2015

How to Recover Lost, Corrupted & Deleted File

Refer to the title / subject, saya ingin berkongsi what kind of method i use to recover all the files which is lost, corrupted or deleted. Terutamanya file yang disimpan di dalam memori card atau pun kita punya pendrive/hardrive/thumbdrive.

Setelah kerosakan hardisk 120gig di mana di dalamnya mengandungi segala gambar dan aktiviti di universiti selama 4 tahun hilang begitu saje pada tahun 2011, saya nekad mencari satu software yang boleh recover this problem...sayangnya software ni dijumpai setelah semuanya tidak dapat diselamatkan lagi.

Sebenarnya banyak software recovery file telah wujud sekarang ini..cuma terpulang kepada anda untuk pilih yang mana...yang percuma..atau yang hanya free trial dan kene beli.

so saya share satu software Badcopy Pro..(free trial) nak recover file kene cari full version punya.
Boleh dapat key kalo pandai carik...

1) First download software ni Badcopy Pro.
2) Install seperti biasa..file biasa dalam format file.exe (application) double clik dan install.
3) Dah siap install double click kat icon bad copy pro tu...(shortcut desktop).
4) Dan akan keluar macam ni

  

5) Pilih recovery source, Floppy Disk / CD DVD / MMC / Flash Drive / Other Media.
6) Untuk contoh saya pilih Flash Drive (Pendrive).

7) Dah pilih dia akan keluar macam gambar di atas..pilih location pendrive tu..drive mana satu.
8) Pilih recovery mode  rescue corrupted file atau lost file dan tekan next..saya pilih rescue lost file. Lepas tu tekan button start untuk process seterusnya,


 9) Lepas tekan start dia akan keluar scan option... anda boleh pilih nak Full Scan atau Custom Scan. Anda juga boleh pilih type of file yang anda nak recover....


10) Selepas semuanya sudah dipilih klik OK dan tekan butang start untuk process recovery. Selepas semua process siap, file yang dijumpai akan keluar. Anda akan lihat file yang dijumpai.

11) Selepas tu select destinasi folder yang anda akan save semua file yang dijumpai. Tekan next untuk process recovery bermula.

12 ) Selepas recovery completed...anda boleh ke folder yang disimpan tadi dan semua file anda yang hilang ataupun terdelete sudah dijumpai. Selamat mencuba.

ni link website for more details or your reference http://www.jufsoft.com/badcopy/

-ska

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik